Het project beoogt de belevingsruimte die de tastbare, zichtbare ruimte van de kerk is.
De ruimte wordt gefaciliteerd voor ontmoeting en Ontmoeting, om niet alleen de liturgische functie, maar ook de initiatieven rond diaconie en gemeenschapsopbouw te versterken.
We volgen weliswaar de voorgeschreven liturgische richtlijnen volgen (lectionarium, missaal), maar proberen om in het kader hiervan via de samenzang, de opstelling van de kerk en het actief betrekken van alle aanwezigen een hechte zondagsgemeenschap te vormen. We doen dit bijvoorbeeld door mensen te onthalen voor de viering, in ovaalopstelling te vieren, samen rond het altaar te komen staan voor de tafeldienst, enkele liederen in te oefenen voor de viering, de nadruk te leggen op samenzang, aparte kindercatechese te voorzien, enzovoort. Elke zondag is er na de viering ook koffie en gebak. De gemeenschap bestaat uit mensen van alle generaties, veel gezinnen met kinderen vinden hun weg naar de vieringen, maar ook bijvoorbeeld mensen uit het nabijgelegen asielcentrum.
Tracing Grace
20e etappe (11 september 2022)
Boodschap van Effata Gent aan Oase St.-Truiden
“Met de Regenboog willen we jullie project veel kleur toewensen. Iedereen is anders, mensen zijn anders, groepen zijn anders, maar als we intensief samenwerken vermengen onze kleuren zich. Als de kleuren met elkaar beginnen te dansen, worden ze stralend wit. Zo worden we samen een weerspiegeling van Gods eeuwige witte licht.”
– Anja T’Kindt
UIT HET REISDAGBOEK
Het is nog donker en mistig als ik op deze prille zondagochtend een derde reeks etappes in het kader van Tracing Grace aanvat. Het lijkt me veiliger om, ondanks de duisternis, toch zonder bril te fietsen: de mist op mijn glazen is gevaarlijker dan onscherp beeld.
Ik ben des te blijer als de zon door de ochtendnevel priemt en het visuele probleem in vele facetten vanzelf wordt opgelost.
Ruim drie kwartier voor de viering zet ik mijn fiets op slot aan de St.-Martenskerk. Ik verken al even de ruimte. Een mooi uitgewerkte boom blijkt een wensboom te zijn, waarom vogels kunnen geklemd worden. Hij doet enkel dienst tijdens de bloesemfeest, maar is te mooi om hem in een stedelijk magazijn stof te laten vergaren. Hier bij de kinderhoek vormt hij een mooie aankleding en afscherming tegelijkertijd.
Voor de viering gaan de mensen in het ovaal van stoelen zitten dat rond de lezenaars is gevormd. Straks zullen we voor de tafeldienst één grote kring rond het altaar vormen. Voor aanvang van de viering oefenen we een lied in en worden er afspraken gemaakt. Het Laatste Avondmaal wordt herdacht met een grote broodhostie, die letterlijk wordt gebroken tot alle aanwezigen van hetzelfde brood kunnen eten. Dat kost wat tijd, maar de prof liturgie heeft daar een liturgische oplossing voor. De samenzang krijgt zo bij dit onderdeel van de mis een belangrijke plek. Als het lijflied van Oase klinkt (‘Bron in de woestijn’) komt de zon door de ramen binnenschijnen.
Het is het soort vieringen waarin je dorst niet alleen gelest wordt door je lippen wat nat te maken, maar waar je gul mag drinken uit de stromende en frisse bron.
De kinderen die vertelden over hetgeen zij besproken hadden tijdens de nevendienst, zullen het symbolische geschenk van Effata Gent van de verpakking ontdoen. Alsof het een eigen verjaardagsgeschenk is, wordt het papier ‘gespaard’. Inpakpapier openscheuren behoort tot een andere manier van in het leven staan.